The Social Startup Cockpit (SSC) – Research Project 2023-2024

The SSC-project is part of the „Nationale Strategie für Soziale Innovationen und Gemeinwohlorientierte Unternehmen“ of the German Ministry OF Education and Research (BMBF). The SSC helps social entrepreneurs to measure and present their input to stakeholders. Our project is building a bridge to use financial information not only to run the business more smoothly but also to communicate its impact more clearly. Here you can read more (in German 😉.

Former Research (until 2021)

BENHU, the Berliner Entrepreneurship Netzwerk für Hochschulen und Unternehmen, will continue in 2019 and a new German Entrepreneurship Education Campus (DEEC) is in the making. StartupClass2022, a BENHU project, was a fantastic 4-week-experience. Here’s the video  from the 2018 class or just visit startupclass.de!

Together with my colleague Julian Kawohl we finished our work on how corporates are preparing for the agile and digital economy. The TransBo Project (Transformation Board / Corporate Entrepreneurship, 2016-2018) revealed that cooperating with startups is just the beginning and not enough. It needs significant investments into developing a culture that learns fast and makes use of the digital opportunities. If you want to read what we found, click here.

  • Startup Cockpit / Business Model Des/ Proof of Concept
    (Partner: Prof. Dr. Günter Faltin) 2014 – today
  • DSM – Deutscher Startup Monitor, 2013-2015
    (Partner: Bundesverband Deutsche Startups, KPMG)
  • Hürden für US Venture Capital Investitionen in deutschen Internet-Startups, 2013 (Partner: Google Inc.)

Selected Articles

  • 2017 „Vom Businessplan zum Startup-Cockpit“, (Co-Autor Björn Hentschel) in: Crowd Entrepreneurship hrsg. v. H. Pechlaner und X. Poppe, SpringerGabler
  • 2015 „Startup Cockpit for the Proof of Concept“ (Co-Autoren: Birte Scharper und Steffen Tröger). In: Handbuch Entrepreneurship, hrsgg. v. Günter Faltin, Springer Verlag Wiesbaden, erscheint voraussichtlich 2017
  • 2013 „Lean Business Model Development for Startups – The Case of Instagram.” (Co-Autoren Jonas Vossler und Christian Tegge). Unpublished working paper
  • 2011 „Elemente einer handlungsorientierten Entrepreneurship Education – Das Beispiel der HWR Berlin.“ In: Methoden und Qualität in Gründungslehre, Gründungscoaching und Gründungsberatung, hrsgg. v. Klaus-Dieter Müller und Christoph Diensberg, EUL-Verlag Lohmar
  • 2011 „Das Gestalten von Geschäftsmodellen als Kern des Entrepreneurship“ (Co-Autor Günter Faltin). Working Paper Nr. 61 des Institute of Management Berlin
  • 2011 „Die Bedeutung von Business Plänen in der Nachgründungsphase“; in: CorporateFinancebiz 7/2011(Co-Autor Holger Zumholz)
  • 2010 „Konzept-kreative Gründungen als Fokus der Entrepreneurship Education an der HWR Berlin“. In: Die gute Hochschule: Ideen, Konzepte und Perspektiven, hrsgg. v. Susanne Meyer und Bernd Pfeiffer, HWR Berlin
  • 2002 „Unternehmensgründungen im Umweltschutz.“ Arbeitsheft P01-501 des Wissenschaftszentrums Berlin (WZB)
  • 1998 “Towards an Interdisciplinary Theory of Entrepreneurship.” In: Journal of Small Business Economics, Vol. 10 Nr. 2., Kluwer Academic Publishing, S. 103 – 115
  • 1998 „Entrepreneurship – Wie aus Ideen Unternehmen werden.“ (Herausgeberschaft mit Günter Faltin und Jürgen Zimmer), Verlag C.H. Beck
  • 1997 „Entrepreneurship als ökonomischer Prozeß“, Dissertation Freie Universität Berlin, Gabler-Verlag